miércoles, 24 de septiembre de 2014

Márketing Digital (publicidad); 29.09.14: la marca digital and Beatlemania; BILINGÜE

"Ya say ya wanna a revolu-u-cion-n-n, well ya know-w-w, you better free your mind instead"
--John Lennon and the Beatles, 1969
"Ya say you wanna a reputa-a-cion-n-n, well ya know-w-w, ya better get on-line instead..."
--El Dios GOOGLE, 2014

Resumen. Hay dos lecturas esta semana, una por WSI-World y otra por Booz Allen Hamilton sobre el márketing por medio de las redes sociales y su impacto sobre la marca tradicional.
Summary. This letter features two articles from WSI-World and Booz Allen Hamilton. They address publicity risk as it has accelerated through the social media and its impact on branding.


Conclusión. La marca tradicional tal vez es más débil que era, hace una generación, a causa de la diseminación universal de información. En esta edad de los BIG DATA, cada vez más consumidores pueden evaluar por sí mismos la calidad de productos, y la experiencia predicha más adelante.
Conclusión. While the data deluge has diminished traditional branding modestly, the cognitive icons of Big-Blue or the golden arches of McDonalds will be around us for a good long time. Yet, consumers can now evaluate product quality on their own and let their buddies know what they think after a quick-click.


Nuevas empresas pueden usar tales medios para establecer sus nombres en el mercado y permitir a clientes hacer el márketing para ellas.  Por otra parte, empresas establecidas por muchos años pueden usar márketing ‘social’ para reforzar sus marcas tradicionales.
Newer companies can lever these social media to get their customers to do the marketing for them through ratings left on, for example, Google+. The 600 pound gorillas can blow their own horns – and, man, can those apes blow! – to reinforce their hard-won traditional bands.


Porqué FaceBook, YouTube et al. importan. Hay personas, como yo antes de aprender la realidad de este campo de márketing digital, quienes mantienen la creencia feliz que, “Si no esté en línea, no tengo que preocuparme con este extraño mundo digital…”  Es como el alcohólico que tiene apagones, en las que el Dr. Jekyll se vuelva en el Sr. Hyde. “Si no puedo recordar nada, entonces, no pasó nada.”
Why Instagram, Linked-In et al. really matter. With the inter-generational disruptions sweeping the landscape, “wiser” people (e.g., me) like to think that they can just tune out the inter-net by never tuning in. That is as absurd as thinking, “If I pretend that that saber-toothed tiger – yeah, the one charging me right now with that hungry look in his eye – is simply not there, I’ll be fine.” Companies do this, too, far more than one could ever imagine.
Ni que decir que los dinosaurios eran animales muy felices. El problema se basa en la realidad de su reputación. 

De verdad, otros expertos, más eruditos que yo, han dicho muchas veces, “la marca, hoy en día, no es lo que yo diga sobre mí mismo al mercado, pero lo que el mercado (clientes, primeramente) diga sobre mí…”
As that tiger charges, I am blithely hopping along, not worried in the least; belch – game over. The problem with reputation risk is that it can neither be willed nor wished away; it must be confronted. PR-jocks better versed than I say all the time that your reputation, or name in the market, is what the market says about you, not what you declare forcefully to it.


No soy convencido todavía por esta opinión. Sin embargo, si usted no tenga ninguna presencia digital, se tiene una reputación mediante la opiniones y discusiones en línea sobre sus productos.  Es importante para proteger su reputación; no se puede evitar esta necesidad. Pero, se preguntará, por supuesto, “¿cómo, Ace?”
There is one part of that notion with which I frankly disagree: it implies that reputations involve wide-ranging discussions across the inter-net. So, if I just stay off the inter-net, my small business will have no problem. The rub is that people talk on-line, off-line, all the time. Whether you want to manage it or not, you have a reputation. Okay, buster, how?


Toma nota, Tecnojuana.  El concepto subyacente es más sencillo que se pueda imaginar.  Por comprometer a sus clientes para recomendar su empresa, mediante medios sociales, se puede involucrar a sus prospectos y clientes no solo en sus negocios, sino en el espíritu  de su empresa transmitido al público.
Wake up, techno-dolts. Ironically, tech entrepreneurs tend to be among the densest matter in the universe of digital communications. And reputation management for smaller companies is really not that difficult to do; it takes grit to maintain. Companies need to engage customers and prospects.


Sin embargo, el 'sencillo' se traduce raramente en lo 'fácil'. Empresas necesitan contenido, mucho contenido para hacerlo. Tienen que tomar el tiempo y hacer el esfuerzo intelectual para seguir siendo originales e innovadoras. “Como eres, McDigital; es demasiado… ¡Bah humbug!"  Puedo entender tal emoción. ¿Por qué?
These start-ups have to make these initial buyers unindicted co-conspirators who become cheerleaders for the company, its product and its public presence. That requires a lot of work writing out content that sings to people and inspires them to act. No, a daily bling on F.B. just doesn’t cut it. Innovation is a beautiful vision and an onerous full-time job.
Es imposible por un solo emprendedor o jefe de una empresa de mediano tamaño para hacerlo. Eso es el papel de WSI-World mediante su consultor local, (WSI-McDigital en Tijuana). La parte fácil es crear las páginas sobre F.B. y Twitter. Mi valor para usted es el hecho que tengo tanto talento a mis espaldas.
No entrepreneur can do all of this; most start-ups simply don’t have the staff, time or resources to manage social media and their names in the market, either. That is what outside consultants are for. WSI-McDigital (i.e., me) can accelerate your penetration of the social space because I have a “WSI-World” of talent behind me.


Con WSI-World, proveedores de vanguardia en México y nuestros socios como Hoot Suite, puedo trabajo conscientemente con usted para generar y posicionar contenido, así como para alcanzar y aprovechar la lealtad de los partidarios más entusiasmados: sus nuevos clientes.
Our center of excellence for Latin America is located in D.F. We also ally with other top-notch providers like HootSuite to work with start-ups and other firms of all sizes to position your content and to mobilize your biggest fans: your newest customers and (if different) the early adopters. They have earned their place on your team.


Llamarme por más detalles sobre nuestro producto de alto valor añadido, ‘Community Manager’ (es decir, ‘Gerente de su comunidad en línea’).
Give me a ring about our product to generate value from your reputation, what we call the “Community Manager” platform. Your brand may depend on it.



Strategies in Social Networks for Financial Institutions
Are you seeing comments made on-line about your company that could hurt your public image?
Social networks can be instrumental in attracting new prospects and customers by positioning your brand in a manner helpful to your current customers as well as to you public credibility (i.e., name in the market).

Social media penetration is a must in current marketing budgets because these media streamline traditional customer communications and leverage customer enthusiasm for your products. Repeat buyers are great; repeat buyers who talk are even greater. Establishing communications with your prospects and customers enables you to answer their questions and align your products with their needs. What perfect input for continuous process and product improvement!

WSI-World's digital marketing package includes this "Community Manager" feature to structure and manage your social media profiles; to measure their impact for ongoing refinement; to advertise through them; to develop aps; and to do much more. An integrated marketing approach with social media and timely content gives your prospects and customers a stake in what you produce for them, through a direct connection.


Allow WSI-World to help generate that win-win dialogue for your top-line; to sharpen your customer-centric focus for your bottom-line; as well as, to extend your brand's awareness and respect on the time-line. 


¿Está tecnología minando lealtad de clientes?

Is tech eroding consumer loyalty?
El valor de la marca tradicional podría estar disminuyendo

In many categories, the value of brands may be in decline.
STRATEGY & BUSINESS: MARKETING, MEDIA & SALES; Simonson, Itamar y Rosen, Emanuel;          el 12 de mayo 2014 http://www.strategy-business.com/article/00247?pg=all
Cuando Jonney Shih estaba platicando sobre la venta de laptops mediante su marca ‘Asus’, los líderes en la industria no eran preocupados. El Sr. Shih is en jefe de ASUSTeK Computer, Inc., una empresa en Taiwán que había sido una fabricante contratado para producir tabletas informáticas y consolas de juegos. Respetado dentro de la industria, Asus no tenía ningún nombre en el mercado. La sabiduría común dice que productores tienen que establecer una marca conocida para inducir compras por consumidores – un perseguimiento muy caro. Amigos y compañeros del Sr. Shih le advirtieron que sus prospectos eran limitados sin una reputación amplia, reconocimiento de su marca y mucha publicidad.

When Jonney Shih started talking about selling laptops under the Asus brand, it didn’t raise too much concern among established players in the PC industry. Shih is the chairman of ASUSTeK Computer Inc. (known simply as Asus), a Taiwanese company that was a contract manufacturer of notebook computers and game consoles. Although Asus was well respected among industry insiders, few consumers were aware of its existence. Conventional wisdom holds that you need to build a trusted brand in order to get people to open their wallets, and establishing a brand is notoriously expensive. Friends and colleagues warned Shih that he wouldn’t get far without brand awareness, name recognition, and heavy advertising.



Sin embargo, para 2013, era claro que los expertos no tenían razón en sus dudas. Asus obtuvo una clasificación de quinto en 2012 con crecimiento visible en un tiempo de contracción por la industria. El próximo año, Asus logró el tercer lugar de ventas mundialmente.

Yet by 2013, it was clear they were wrong. In 2012, Asus reached fifth place in worldwide PC sales, experiencing prominent growth even as overall industry shipments declined. In the first quarter of 2013, Asus reached the number three position in worldwide tablet shipments, according to IDC.



Un cambio de comportamiento

A Shift in Consumer Behavior
¿Cómo puede tener tanto éxito una empresa sin una reputación pública? El Sr. Shih y su empresa, con ingresos de casi 200 mil millones de pesos, se han beneficiado de un cambio por clientes en la manera de evaluar productos antes de la compra: sobre el valor absoluto (independiente) de cosas.

How could a company be so successful with almost no initial brand awareness? Shih, and the US$15 billion company that he heads, have benefited from a fundamental shift in the way consumers evaluate and purchase products and services: on the absolute value of things.



Evaluaciones relativas se basan en comparaciones con cuál producto es lo más prominente o visible en la tienda o el catálogo. Evaluaciones absolutas se aprovechan de conocimientos más allá de estas restricciones para aplicar la información más relevante sobre cada producto y característica. Se produce mejores resultados.

Relative evaluations are based on comparisons with whatever happens to be most prominent, or placed in front of you on a store shelf or a catalog page. But absolute evaluations go beyond those constraints to use the most relevant information available about each product and feature, and they usually produce better answers.



Una revolución tecnológica es impulsando este cambio con la presencia de herramientas para asesar bienes considerados. Herramientas de agregación, comentarios hechos y divulgados por clientes, motores de búsquedas, redes sociales, etc. están permitiendo a consumidores tomar decisiones basadas más en datos e información absoluta que en evaluaciones relativas (aquellas impulsadas por marcas). Este término de 'evaluaciones absolutas' se refiere a una solución suficiente, pero una basada en el conocimiento por el cliente de la calidad de su experiencia subsiguiente con el producto comprado.

A technological revolution is driving this shift, as various new tools help us assess the quality of products and services we’re considering. Aggregation tools, advanced search engines, reviews from other users, social media, unprecedented access to experts, and other emerging technologies—these things enable consumers to make better decisions without having to rely on relative evaluations. To be clear, the term absolute value means a “good enough” solution, or the absolute value of something to consumers in knowing what their experience will be with an individual product.



Aquí está una manera por la que Asus se beneficia del cambio lejos de evaluaciones relativas. En el pasado, consumidores usaron sus experiencias con una marca como una señal de calidad. Hoy en día, clientes pueden acceder la inter-net y recopilar mejor información sobre cualquier modelo fabricado por Dell, HP, Asus u otro competidor. Cuando la calidad puede evaluarse, la gente tiene menos vacilaciones para intentar algo nuevo, que implica menos de barreras de entrada frente a nuevas llegadas como Asus.

Here’s one way that Asus benefits from the shift away from relative evaluations. In the old days, consumers used their own past experience with a brand as a key quality proxy. Today [consumers] can go online and easily find out much better information about any model made by Dell, HP, Asus, or any other company. When quality can be quickly assessed, people are less hesitant to try something new, which means that newcomers like Asus can enjoy lower barriers to entry.



Planeta Absoluto

Planet Absolute
Imaginar un planeta – llamado el planeta Absoluto – que casi idéntico a la Tierra con una sola diferencia. Antes de comprar algo en planeta Absoluto, se hace clic sobre una tecla mágica y, de repente, se recibe todo la información que quiere saber del producto: su precio, su calidad y el nivel de su satisfacción en consumirlo. Un tal mercado sería perfectamente eficiente impulsado por información perfecta.

Let’s imagine a planet—we’ll call it planet Absolute—that is almost identical to planet Earth. There’s only one difference. Before you buy something on planet Absolute, you press a magic button and know everything you want to know about it—you know exactly how good or bad that product or service is going to be, and how you will like it after using it. Economists would call this “perfect information.”



Sobre Planeta Absoluto, ¿cómo se tomaría decisiones? La gente no necesitaría tanta confianza en una marca para averiguar la calidad de un nuevo producto. Sencillamente, hacer clic la tecla. Los consumidores no serían tan impresionados en cual país se ha fabricado el producto, aun un país con una reputación de calidad en producción. Otra vez, hacer clic la tecla. Aunque otros temas – como reputación y estatus – podría influir el consumidor, no se necesita una marca para evaluar la calidad del producto.

How would people make decisions on planet Absolute? They wouldn’t rely on a brand to determine the quality of a product. They would just press the button. They would not be too impressed by the fact that a product is made in Germany or any country with a reputation for quality. They would just press the button. Although the consumer might still be influenced by image and status, he or she would not need a brand name to assess the product’s quality.



Un estado de información perfectamente eficiente es teorética. Aunque el planeta absoluto no vaya a existir, consumidores están dependiendo más en valuaciones absolutas que relativas. El cerebro humano no está cambiando; sin embargo, un cambio en nuestro entorno de información está progresando con implicaciones estratégicas en la toma de decisiones por clientes. La gente ya está aplicando herramientas informáticas con base en redes amplias como mostrado por los tres hechos siguientes.

A state of perfect information is, of course, theoretical, and we obviously will never reach the hypothetical planet Absolute. But in more and more areas of life, we’re starting to get closer to absolute values, which make us less dependent on relative evaluations. The human brain is not changing, but a fundamental shift in our information environment is under way, with far-reaching, evolving implications for consumer decision making. In fact, people already use—and trust—[new computer-based networking] tools. Consider these three facts:
1.  Un 70% de consumidores tenían confianza en comentarios en línea.

1.    In 2012, 70% of consumers surveyed trusted online reviews.
2.  Un 30% de clientes iniciaban búsquedas de cosas para comprar mediante amazon.com con su piscina profunda de comentarios.

2.    30% of U.S. consumers start their online purchase research with Amazon, a clearinghouse for product information.
3.  En un año, consumidores han duplicado sus investigaciones de productos en línea hasta 11 fuentes.

3.    Research in 2011 found that the average shopper consults 10.4 information sources prior to purchase.



Dos temas valen la pena hacer frente. Primero, es posible para manipular tecnologías. Comentarios no son perfectos. Sin embargo, consumidores no ya ven a los mercadotécnicos como la fuente principal de información sobre calidad.

Two issues are worth addressing here. First, can these technologies be manipulated? Reviews are not perfect, but one solution that consumers are not turning to is trusting marketers as the main source for information regarding quality.



Segundo, ¿hay un montón enorme de información que hace aún más difícil la decisión para el consumidor? Esto es el argumento que el poder de la marca sea más decisivo que jamás. Pero, la inter-net provee buenas herramientas para ordenar y aplicar la información más relevante en tomar decisiones. En la mayoría de compras ahora, la información está bien ordenada. Con herramientas cada vez más eficaces, el problema de la sobrecarga de información debe disminuir.

Second, is there a tremendous clutter [of data] that makes decision making even more difficult? Many observers use this concept to support their belief that brands and loyalty are more important than ever. Yet the Web provides effective tools for sorting and using the most relevant information. In most real-world buying situations, options are already well sorted. And with the steady improvement in information and sorting tools, the overload problem will become even less significant.



¿Es la muerte de marcas? No. Las marcas tienen algunas funciones importantes y no saldrán completamente. En segmentos de bienes donde el estatus o la conexión del consumidor con la marca sigue siendo importante, la marca se importa todavía y el cambio será gradual. Sin embargo, en esos segmentos donde la satisfacción de especificaciones es crítica, donde precisas evaluaciones son disponibles (ej., electrónicas), las marcas establecidas se enfrentan a amenazas.

Is this the end of brands? Of course not. Brands still play some important roles that are not likely to go away. And in categories where prestige, status, and emotional links to brands matter a great deal, the rate of change is likely to be slow. So luxury brands (such as Louis Vuitton and Hermès) are on safer ground. Yet in domains where objective, specification-based quality is important—and can be assessed and communicated—even prestigious brands are not immune.



Las implicaciones serán enormes. Con cada vez más confianza en el valor absoluto, consumidores tomarán mejores decisiones no influidas tan fácilmente a las manipulaciones por profesionales de márketing. Es decir, la disciplina de márketing está cambiando permanentemente.

The implications for consumers and businesses are enormous. First, the new reliance on absolute value means that, on average, consumers will tend to make better decisions and become less susceptible to context or framing manipulations. For businesses, it means that marketing is changing forever.
Itamar Simonson is the Sebastian S. Kresge Professor of Marketing at the Graduate School of Business at Stanford University. Emanuel Rosen is the author of The Anatomy of Buzz: How to Create Word-of-Mouth Marketing (Currency Doubleday, 2000). Previously, he was vice president of marketing at Niles Software. He’s @EmanuelRosen on Twitter.


The importance of on-line reputation management
Integrated in the WSI digital marketing array is our on-line reputation management (O.R.M.) piece. While we will gladly sing your praises, it is the voices of your customers and fans that make the chorus ring. O.R.M. not only monitors what is being said about you but measures its volume and evaluates its impact for you to respond in a manner best suited to you, your company, your brand. 

Additionally, we track the comments made about your competitors to give you valuable intelligence so you can improve your product and up-date your strategy. By complementing this intelligence tool with the Community Manager feature, you can harness the information gathered and disseminate with a human touch. Neither information nor empathy alone wins customers. Together, they convert dabblers into devotees. 

Allow us to make these products work for you, your brand, your team.













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[1] mecánicas y productos de márketing digital;
[2] futuro de Tijuana como un centro tecnológico;
[3] transferencia de tecnología por emprendedores; así como
[4] comercialización de nuevos productos.
Los mejores debates serán aplicadas por el autor.
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