sábado, 17 de enero de 2015

Márketing Digital (publicidad); 19.01.15: 12 steps of digital márketing ¿12 pasos para todo? BILINGUAL

"Conocimiento sí mismo es poder...."
"Ipsa scientia potestas est...."      -- Sir Francis Bacon, 1597
"Knowledge itself is power...."


Resumen. La carta de esta semana resume la traducción de un ensayo escrito por líder en el consorcio de WSI-World, el Sr. Eric Cook. Eso ensayo explica un libro publicado por WSI-World, Mentes Digitales. Este libro enfatiza el poder del modelo de negocios de WSI. Además, este enlace revierte hasta una carta anterior (complementaria ahora) sobre el enfoque de WSI hacia márketing mediante móviles.
Summary.  This week’s letter is the translation of a summary of a book published by WSI-World, Digital Minds, which lays out, in intelligible terms, the strength of our business model. Leading WSI consultant, Eric Cook, writes a compelling summary to capture the book’s essence. The link immediately below reverts to an essay, previously in Spanish, rendered bilingual. It deals with the complementary topic of mobile marketing.
móviles mueven el mercado https://lnkd.in/bFnerWr from cell to selling
El modelo de WSI-World.  WSI-World cree que hay varias dimensiones que deben integrarse más allá de la idea antigua de la S.E.O. Esta sigla ingles describe la optimización de las clasificaciones de un sitio en los resultados producidos por los motores de búsqueda. Sin embargo, la buena ejecución de S.E.O. es primordial para obtener éxito en el márketing digital, sobre todo para clasificarse bien en los resultados localizados. 
Truth, justice and the WSI way. No, we are not Nietzschean übermenschen but a network of 1,100+ minds and insights that take our clients beyond the unidimensional, often stale, world of single-minded SEO. Sure, ranking on the first page whenever possible is the sine qua non of digital marketing. Yet man does not live on key-words alone, although he can starve without them, especially in local rankings. Nevertheless, SEO is the base for durable outreach.
mapa detallado de la S.E.O.  https://lnkd.in/b_cwciN SEO explained
Aunque GOOGLE impone penas severas contra diseñadores poco éticos (los 'sombreros negros' o black hats) cuando intentan manipular los algoritmos de clasificaciones aplicados por GOOGLE, palabras clave (key-words) son más importantes que nunca. No solo los términos sí mismos, sino su ubicación oportuna en la página propicia dentro del sitio, así como en el perfil de GOOGLE+ (una red cuasi-social que es cada vez más importante para empresas).
Although GOOGLE delights in slapping down the work of black-hatted designers by exiling sites from results, key-words remain critical. The words themselves are important enough. Still, most companies stumble in how they use them by failing to embed them in the right place on the right page of the site. That is like placing “melts in your mouth, not in your hand” in the nutritional fine-print. Another overlooked resource is GOOGLE+; an easy win so often forfeited.
porqué la S.E.O. vale la pena  https://lnkd.in/bsKaseb value of good, clean SEO
Sin embargo, la S.E.O. es una sola parte de una plataforma digital más comprensiva que se aprovecha de los medios sociales, correos electrónicos y divulgación de datos e información. WSI-World ha desarrollado un producto con un alcance tan comprensivo, AdapativeSEOÔ para proteger nuestros clientes frente a estas presiones convergentes. Por supuesto, un tal enfoque requiere inversiones significativas que serán más allá los presupuestos típicos de Tijuana.
But I digress, amigo. SEO is only the foundation of a much more expansive digital morketing effort that leverages social media, timely (not obnoxious) e-mails and rapid issemination of information across the market and into others where the product advertized may be a substitute. WSI-World has created its proprietary AdaptiveSEO product to manage, mitigate and master these converging pressures. Unfortunately, such intelligent application of resources is not in everybody’s budget.
Maslow won Mad-Men  https://lnkd.in/bWq-Rxc AdapativeSEO explicada
Empresas complementarias podrían agrupar sus recursos limitados para asegurar un fuerte impacto colectivo a través de su esfera común. Todavía, los “back-links” (es decir, enlaces hacia un sitio incluidos por referencia en otros) siguen ser cruciales. Sí, GOOGLE quiere desalentar la manipulación de “spammy links” (es decir, enlaces desde vacios sitios, o dummy-sites).
Companies that do not compete directly but feed each other’s growth could pool resources for a collective web-site with a commercial impact greater than the sum of several tiny sites. A word about back-links: these occur when your domain or url is cited on another web-site. GOOGLE deems such references – when they come from a bona fide site– to be extremely valuable.
A pesar de los black-hats, no hay mejor manera para medir la autoridad de un sitio particular que los homenajes implícitos rendidos por otros sitios reconocidos mediante enlaces de referencias. Las start-ups de Tijuana podrían apoyarse por vincular sus sitios, uno a otro, para elevar su perfil colectivo a través del mercado y la arena de inversiones.
But don’t play games with back-links lest you be walloped by the GOOGLE gorilla. That emphasis on back-links make sense. Few people or web-sites take the time to sing your praises in yelp, GOOGLE+ or anywhere else. But when another company or organization trusts what you do and what you say enough to make your site address (or url, the ‘www’ address), that is very high praise indeed.


Implicaciones para Tecnojuana. Como hemos visto previamente en el estudio del mercado sobre la cohorte tecnológica de Tecnojuana, las start-ups son perdidas en el mundo en línea. Es una razón porqué Tijuana nunca es mencionada como una posibilidad de ser uno de los cinco o seis ejes de la inter-net de todas cosas del futuro. Los sitios web locales dependen de la publicidad externa otorgada por periódicos para mantener su presencia en la web.
Fitting Tecnojuana into this puzzle. Much of the emerging ecosystem in Tijuana is simply out-to-lunch when it comes to an inter-net presence. For programmers and coding jocks, understandably, digital marketing looks like just so much fluff. Sadly for them, it is not, and so the start-ups (plus pillars of innovation identified) depend upon the vagaries of journalists making space for them in their respective periodicals. And so Tecnojuana is frittering away her evident advantages.
ausencia manifestada https://lnkd.in/bpaH_hW TJ’s profile hides her talent
Tal dependencia es precaria ya que dicha publicidad esté casi aleatoria. Uno de los cuatro pilares de innovación, identificados previamente, ha soportado la caída de la clasificación de su sitio desde 1.600.000° (un reconocimiento competitivo) hasta 18.000.000° (dentro de un agujero negro) en solo dos meses. Este declive no es la culpa de la entidad sí misma pero refleja lo que pasa sin inversiones de recursos en las herramientas avanzadas digitales ni esfuerzo en producir los contenidos para divulgarse a través de redes sociales.
One of the four pillars of innovation in Tijuana has seen its global ranking slip from 1,600,000th (a competitive level in a world of a billion web-sites) to eighteen millionth (slipping away into digital darkness). Another has plummeted from 500,000th to nine millionth. Both tumbles in two months. How? Press coverage rose around the time of a TecTour followed by Tijuana Innovadora. Silence of the spams since then. These two pillars are excellent innovators with visionary leadership; they lack the resources to get their name out and, more importantly, the time to provide opportune content to inter-net consumers.

Renovar su empresa en línea con la docena digital
Transforming Your Bank Online with the “Digital Dozen”
WSI-WORLD: DIGITAL MINDS; 2013; resumen por Cook, Eric 2014
Como empresas (ej., bancos) se dan cuenta que una presencia digital vale la pena, el camino hacia éxito no es fácil ni evidente. Poner en marcha una estrategia eficaz de márketing digital requiere la comprensión de (y enfoque en) los conceptos subyacentes de la estrategia.
As businesses (including banks) realize that having an active presence in the digital world is worthwhile, the path to success is not easily followed. Launching an effective online strategy is one that takes an understanding of strategy and focus to achieve success, especially in the world of financial services.


El panorama digital
The Digital Landscape
Sólo es cierto: la manera de conexión entre consumidores y marcas ha cambiado mucho en los últimos varios años. Con dimensiones de publicidad como revisiones / recomendaciones por clientes; anuncios dirigidos; medios / redes sociales; así como, maneras de medir desempeño, es posible para encontrarse abrumado por datos, datos y más datos. Las buenas noticias son que muchas de las actividades de vanguardia de márketing digital pueden implementarse sin cambio radical a su presupuesto de mercadotecnia. Sólo es un tema de re-asignación de recursos.
One thing is for certain, the ways that consumers connect with each other and brands has significantly shifted over the past few years. With reviews, recommendations, targeted advertising, social networks and more ways to measure what’s going on than ever before, one can quickly become overwhelmed. The good news is that much of what we are talking about can be done with minimal (or even no) additions to your marketing budget. It’s merely shifting the ways that you are spending your money, and time, to adapt to the new 21st century customer.


Ahora, las multinacionales están aprovechándose de márketing digital; las PyMEs tienen que hacer frente a esta realidad o van a perder sus marcas localizadas. El aspecto mejor de una estrategia digital – especialmente para proveedores de servicios o productos intangibles – es que casi todo está abierto a medirse para asegurar que los recursos invertidos pueden generar retornos adecuados.
In the banking space the “big boys” are already doing this and now even smaller community banks need to start paying attention and “get with the program” or be left behind. The best part about a digital strategy, especially for bankers, is that virtually everything can be automatically tracked, measured and evaluated to ensure that you’re spending time and money on productive efforts.
Emergencia del trovador moderno
Content is King
Si se quisiera ser descubierto en los resultados de motores de búsqueda; ser seguido en los medios sociales; o, generar discusiones entre sus clientes (posibles), se necesitaría sólo una cosa: contenidos atractivos. Sin embargo, muchas empresas evitan esta oportunidad (no, esta responsabilidad) por decir que no tengan nada para decir o sean abrumadas. La realidad afuera de su empresa sigue siendo que ese artículo para CANACO, CANACINTRA o el periódico va a transmitir una señal más allá de sus contenidos útiles: que se tiene confianza que su propio producto merezca la atención de consumidores.
If you want to be found on a search engine, get followed on social networks or have people talk about you online you need one thing… content. This is often a big challenge for banks, as they feel they either have “nothing to say” or they “don’t have the time.” While there are lots of other excuses that can keep you from writing that next blog post or writing an article for your local Chamber, the reality is that if you produce helpful, relevant and fresh content you stand a much better chance of convincing consumers that you’re worth their time and someone they should consider doing business with.


Pago por clic (P.P.C.) – un método probado
Pay Per Click Advertising – It Works
Sería excelente si pudiera decir al periódico que usted lo pagará para publicidad sólo para esos anuncios en los que clientes posibles fueran comprometidos, ¿verdad? De verdad, se puede hacerlo con P.P.C. con los beneficios adicionales de tener la habilidad para ubicar su anuncio en sus términos, en su ritmo y para la audiencia preferida. Más allá de controlar de las palabras claves, se puede limitar el monto gastado cada día. Ya que usted – y no el periódico ni canal de televisión – tiene control de todos parámetros, se puede entender rápido qué está bien o no. Si su empresa tiene una capacidad de e-comercio, puede probar su mercado dirigido mediante campañas de P.P.C. para averiguar cómo el cliente se va a comprometerse hacia una compra de su producto anunciado. Se puede aprender la manera eficaz para convertir su oferta virtual en rentabilidad realizada.
How would you like to tell the local newspaper that the only time you are going to pay for your ad is when someone actually read it AND decided to visit your office? Good luck getting them to agree to that, but with PPC advertising you get exactly that. Plus, you are able to define your small segment of the world on where you want your advertisement to be shown, what keywords you want to be shown for and you can limit how much you spend on a daily basis. You can turn it on/off at any time and because you are controlling ALL of the variables (the advertisement, budget, key search terms, geographic market, etc.), you know very quickly what works and what does not. If your bank has the ability to take an online application for loans or deposits, testing PPC for your market area(s) may yield some very interesting results to get that digital customer to your “virtual” office (and you only pay when that happens)!


Páginas de entrada (landing pages) despliegan una "psico-tecnología"
Landing Pages – Psychology Over Technology
Ahora proveedores de servicios consumidores están usando sistemas de gestionar contenidos (CMS, para las siglas ingleses) para mantener sus sitios web. Es decir: no se necesita ser programador para editar contenidos o añadir una nueva página. Por elaborar landing pages enfocadas para dirigir usuarios a los temas específicos, se puede demostrar a GOOGLE que se tiene mucha confianza en sus productos. Es una manera para dirigir sus clientes posibles al punto de compra para evitar una pérdida de tiempo y paciencia en una revisión inicial de su página de inicio. Una landing page oportuna apoya su deseo que el cliente posible reaccione con una compra y no piense en la próxima acción.
Many banks are now using content management systems (CMS) for the ongoing maintenance and support of their websites. This means that you no longer have to be a web programmer to change copy, add an image or even create a new page. By developing focused “landing pages” that zero-in on a particular topic, service or brand that gives you the ability to show the search engines you’re serious about what you have to offer. It also gives you a great place to send your advertising traffic so that people don’t have to search your home page to find that mortgage application. The psychology behind a good landing page is you want the visitor to react, not think, about what to do next!


Publicidad de muestra (los "banner ads") – más allá del masivo enfoque aleatorio
Display Advertising – Not Your Typical Shotgun
¿Se ha oído del término, “márketing por medio de un lanzallamas”? Como medios tradicionales (ej., radio o carteleras), tales mensajes golpean masas de personas con la esperanza que un micro-porciento van a responder. Hasta hace poco, publicidad en línea (banner-ads) funcionaba en la misma manera invasiva. Se ubicaría un banner-ad sobre un sitio local popular (ej., un canal de televisión) y desea para lo mejor. La nueva tecnología de “re-targeting” (márketing dirigido y enfocado) hace inteligente un anuncio. Se muestra en las pantallas de esos usuarios quienes han visitado el sitio del patrocinador del anuncio o han revelado comportamiento en línea indicativo de un cliente posible. Por ejemplo, si se quisiera anunciar un nuevo tipo de postre, su banner-ad parecería solo en las pantallas de esos usuarios que ya son familiarizados con su sitio web o que han pasado tiempo sobre los sitios de pastelerías. La probabilidad para ganar un cliente se intensifica mientras que otros no son molestados (que pueda dañar su marca digital).
You may have heard the term “shotgun” advertising. Media like radio, newspaper and billboards are all this way, blasting a message to a lot of people with the hope of getting someone to pay attention (like a blast from a shotgun). Up until recently, online banner advertising was the same way. You place an image ad on a site like the local news channel and hope someone clicks on it. However, re-targeting technology now makes it possible for that ad to be “intelligent” and only show when someone is visiting a site where your banners are AND they have done something in the past that indicates they would want to see your ad. If you are promoting mortgage loans, maybe the visitor has been to other banking sites or even searched for terms like “loan rates” or “refinance costs”. Now, your display ad shows to these people, making the message much more relevant and giving the bank a higher likelihood of attracting someone that really IS interested in a mortgage loan.


La S.E.O. (optimizar el sitio para GOOGLE); es personal
Search Engine Optimization – Getting Personal
De la 'perspectiva' del GOOGLE-bot (el robot de GOOGLE que examina las entrañas de su sitio), cada individual es, así, un individual. Ahora, resultados de búsquedas son armonizados con el patrón detectado por previas búsquedas y actividades en línea. Casi olvidados son los días de llenar su sitio con docenas de palabras clave para manipular ese 'bot binario'; hoy en día, la S.E.O. es un esfuerzo para entregar su información de manera oportuna, a los usuarios interesados en el momento propicio. Muchos temas discutidos en el libro de WSI-World, Mentes Digitales, se refieren a partes del “algoritmo mágico” que determina la clasificación de su sitio. Aunque GOOGLE et al. están cambiando las reglas de búsquedas, el objetivo primordial de su propio sitio sigue siendo la habilidad para ser descubierto en línea cuando un usuario desea lo que se ofrece.
In the eyes of Google each of us is a little different. We now are seeing search results personalized based on our past use of the search engine and even browsing patterns. While you cannot “game” the system any more by adding a bunch of keywords to your site (those days have been long gone), the reality is that SEO is nothing more than an effort to try and deliver the right information to the right searcher at the right time. Many of the elements discussed in Digital Minds are, at least to a certain extent, part of the magic “algorithm” that determines search ranking position. Even as Google (and others) change the rules to help improve search results, at the end of the day being found online when someone is looking for what you do is still very important.


Aquí vienen los medios sociales
Social Media Shakedown
Según una revista de negocios estadounidense, los medios sociales están volviéndose desde una buena opción hasta una necesidad competitiva para empresas. Sin embargo, los dos temas significativos para empresas serán el perfil compuesto del usuario dirigido (es decir, “la personalidad”) y la naturaleza de información busqueda o resultados deseados por tal consumidor de datos. Por tener en cuenta estas preguntas, la empresa puede enfocar sus esfuerzos en la creación de contenidos relevantes para consolidar redes activadas.
According to a recent article in Forbes, in 2014 social media will evolve from becoming a luxury to a necessity for businesses, and I too believe that goes for bank. However, one thing that will be important for banks to understand is asking important questions as part of their social strategy and understanding WHO is going to follow/like them and WHAT type of information they should be producing. This will help to shape the content creation efforts, networks they are investing in and the types of conversations they have online.
Márketing con videos – ten cuidado y ten en cuenta
Video Marketing – Careful Not to Blink
¿Se está preguntando cuál es el motor de búsqueda #2? ¡Es YouTube! El video es una dimensión clave del márketing digital de muchas entidades pero es ignorado por algunos servicios que se parecen demasiado cotidianos para recursos invertidos en videos. Sin embargo, hay muchas posibilidades atractivas para aprovechar de videos, por ejemplo, en recomendaciones, respuestas a las preguntas frecuentes, etc. No solo puede parecer más auténtico su mensaje, sino sus clientes posibles pueden entenderle mejor. Por tanto, su mensaje es más natural porque los videos son herramientas clave para la publicidad nativa (es decir, un anuncio que puede integrarse en el contexto de una página web distinta pero similar). Los clientes posibles serán más involucrados en el proceso de compra desde su empresa.
Wonder what the world’s #2 search engine is? It’s YouTube, believe it or not. Video plays an important role in many organizations and is largely being under-utilized by banks. Think about the types of questions we get every day from our customers? We likely get many of the same questions, but are missing an opportunity to take our response and put it online. Not only would someone answering the question “what are the five most important things a new homeowner should know” be of great interest to those looking to buy their first home, but when people watch the video they get to know the banker that’s on the other end of the camera. You can convey personality, helpfulness and start building a relationship before the customer even comes through your door to fill out an application!


El poder duradero de correos electrónicos (márketing por e-mail)
The Power of Email Marketing
Por supuesto, todos odian “SPAM”. Sin embargo, cuando desplegado oportunamente, e-mail es un método muy eficaz para generar ingresos en casi cada industria; es eficaz para ampliar su marca, también. Se necesita comprender los deseos y preferencias de su audiencia dirigida. Además, se tiene que ser consistente con su mensaje y su ritmo de correos enviados. Más de todo, es necesario a entender los métricos para medir y mejorar su campaña.
Despite the bad rap that SPAM has given email, when done properly, it remains the most effective way of generating business across virtually any industry. But to do it right, you have to understand your audience and what they need, be consistent with your message and timing and understand what the “metrics” mean when it comes to opens, clicks and other factors (yes, we’re talking about measurement again).


El diseño del sitio web del futuro: aún más auto-adaptación
Responsive Web Design – Looking to the Future
El investigador de tecnología, Gartner, predijo correctamente, en 2013, que móviles serían los dispositivos preferidos para surfear la web. Además, los canales de móviles son los medios más baratos para servir clientes de los bancos. Por tener en cuentas esos factores, se puede darse cuenta que márketing mediante móviles merece la atención de cualquier negocios que involucran a clientes a menudo. Además, es crucial para asegurar que su sitio web puede adaptarse al tamaño reducido de la pantalla del inteléfono. ¿Qué es la experiencia de sus clientes cuando están entrando su sitio mediante un móvil? Esta auto-adaptación es ahora una expectativa universal de sus clientes cuando entran su sitio desde cualquier fuente.
Gartner predicted that in 2013 the mobile device would be the #1 device used to browse the web. Additionally, banks can serve customers with mobile banking channels less costly than any other channel. Add these factors together and it tells you one thing, the mobile device is a powerful platform that deserves a banker’s attention. While many banks are adopting mobile banking for transactional capability, don’t forget your website and if it too is able to deliver a pleasurable mobile experience for your visitor. Does the site adjust to the screen size, in all different orientations and dimensions? This is known as RWD and you need to be familiar with this technology and how it’s setting the expectation for your customers.
Márketing mediante móviles:
Vamos más delante.
Mobile Marketing –
On the Move
En mencionar los móviles, se debe tener en cuenta que se puede aprovecharse de esos dispositivos inteligentes para realizar beneficios para su empresa. Los medios sociales ofrecen versiones de sus servicios adaptadas para móviles. Es posible crear una comunidad de usuarios y clientes para enviar alertas mediante SMS (el uso más popular de inteléfonos en México). Una nueva herramienta, el código ‘QR’, permite la escanea del imagen cuadrado digital blanco y negro por un inteléfono para transferir el usuario desde papel (ej., un folleto de productos) hasta en línea.
Speaking of mobile, there are other ways that you can leverage these little intelligent devices to the benefit of your bank. Think about ways that your customers can engage with you while they are out and about. Social network sites all offer mobile versions of their sites, some with “check-in” capability. You could create a text-message (SMS) for customers. Ever thought about a QR code, one of those boxy square graphics that could take someone to a mobile landing page on your site for interest rates? Put that on the back of a mortgage loan brochure and deliver them to your local REALTOR offices and you now create an interactive way of capturing customers’ attention, delivering relevant information and hopefully generating some new business in the process.
Medir y Mejorar
Don’t Forget About Measurement
Como el vértice del piramide del producto AdpaptiveSEOÔ de WSI, la medición e interpretación de indicadores generados – no solo por GOOGLE Analytics, sino por los medios sociales (Linked-In, F.B. et al.) – representan el último pero critico paso de márketing digital. Perfección no existe; ‘optimización’ es un término hiperbólico. La verdad sigue siendo que el márketing es un proceso de ensayo y error refinado por aprendizaje cumulativo en apuestas inteligentes. Si no se pueda medirlo, no se puede manejarlo.
Last but not least is the process of measurement. Remember, if you don’t measure it, you can’t manage it. It’s been said earlier that in the world of digital marketing just about everything that’s done can be measured, reviewed and analyzed to determine if it’s worth continuing. While you’re likely familiar with services like Google Analytics, many of the social networking sites have their own reporting services to help you gain a better understanding of what’s really going on.
Eric Cook (@EricCook) is a digital consultant affiliated with WSI-World. Eric is based in Michigan and is recovering banker addicted to cycling, technology, gadgets and digital marketing. He loves public speaking and educating others.



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[1] mecánicas y productos de márketing digital;
[2] futuro de Tijuana como un centro tecnológico;
[3] transferencia de tecnología por emprendedores; así como
[4] comercialización de nuevos productos.
Los mejores debates serán aplicadas por el autor.
¡Vamos Tijuana!