lunes, 14 de diciembre de 2015

#BENCHMARKeting; 14.12.15: la última parada del expreso del márketing digital; 2016's next big thing...bilingüe

“Those who can’t sell, do. Those who can’t do, teach. Those who can’t teach, take.”
--some smarty-pants, otherwise known affectionately as ‘Anonymous’.
“Aquellos que no puedan vender, trabajan. Aquellos que no puedan trabajar, enseñan. Aquellos que no puedan enseñar, engañan.”






















BLUF: Ésta será la última carta sobre el márketing digital; hasta luego, bloggie, el 28 de diciembre 2015.
BLUF: Last letter in marketing and antepenultimate overall. Yo estoy outta here after the 28th.
social marketing study (español)  https://lnkd.in/eGaz4AA  estudio del márketing social hasta ahora
Resumen. Esta carta se enfoca en las tendencias que vendrán en el próximo año con una concentración en la ‘próxima grande cosa’ – el comercio electrónico desplegado dentro de las redes sociales (‘e-comercio social’) – mediante tres lecturas desde ‘Web Addictos’; ‘Mundo Ejecutivo Negocios’; así como, ‘Merca2.0’.  Esta semana, como la carta sobre los vídeos en México, esta carta refleja las varias perspectivas latinas en las Américas y en España.
Summary. This letter focusses on predictions for 2016 with a discussion on ‘THE NEXT BIG THING’ of social commerce (i.e., e-commerce through the social networks pages rather than web-sites).

This week’s perspective is NOT that of the U.S. (i.e., from English to Spanish) but in the other direction, as we did the letter two months ago on videos, with two articles from México and one from Spain.
videos in México social marketing study (español) https://lnkd.in/djwAMyg los vídeos mexicanos
NOTA: Esta carta será unos 80% más larga que la norma por mí.

Lo siento por esto pero quiero analizar las implicaciones de la tecnología disruptiva (ventas en línea por medio de los canales sociales) que está viniendo – no solo por ahora, sino hasta el largo plazo – en la Guerra G.A.F.A. Ciberespacial (entre GOOGLE, Apple, FaceBook y Amazon).
WHUPS. This week’s closing discussion of marketing is an unfettered letter, or some 80% longer than the target length of five hundred words and change. My reason? None. My excuse? It is important to analyze the implications of e-commerce on the World War Web among GOOGLE (Baidu); Apple (Samsung); Facebook (TenCent) and Amazon (Alibaba), otherwise dubbed in France as GAFA (STAB).
batalla entre los titanes y los dioses https://lnkd.in/ef-B5dX World War Web: the gods must be lazy
Discusión de las tendencias pronosticadas para 2016. Las tendencias presentadas aquí pertenecen a las marcas en la esfera digital. Sólo dos de tales tendencias involucran cambios tecnológicos: la realidad virtual o aumentada y la inter-net de todas cosas.

Con la experiencia de casi dos años en esta disciplina del márketing digital, las declaraciones sobre ambas nuevas tecnologías destacadas en este artículo parecen como tempranas.
New Year’s Revolution? The predictions cited in the World Business Executive magazine out of México, relate to brands only. Of those ten prognoses, only two involve newly arriving technologies, namely virtual or augmented reality and artificial intelligence (perhaps an extension of this year’s torrential down-pour of BIG DATA). Drawing on two years of following digital marketing, I must confess that these two predictions seem pre-mature because I believe there are two phases of new tech integration:
predictions from a year ago  https://lnkd.in/bxf6Pmx un tema de ritmo
Hay dos etapas en la asimilación de nuevas tecnologías:
  1. la disrupción (o el llevar, y la llegada inicial al mercado) principalmente para la gente más familiarizada en las altas tecnologías; así como,
  2. la consolidación de los nuevos conocimientos dentro del márketing hacia, los negocios con, y el comportamiento de los consumidores.

Las otras tendencias revisadas hacen frente a tres temas:
  • la consolidación (es decir, las aplicaciones para, y el márketing mediante, móviles) de tecnologías ya llegadas al mercado;
  • la relevancia continua (es decir, la optimización del sitio web) de la base tradicional de la tecnología; así como,
  • algunos desarrollos en el márketing digital (es decir, la importancia primordial de los contenidos y influenciadores en el márketing digital).
  • initial disruption (in 2016); and, 
  • subsequent consolidation. 

In the former, early adopters take up the technologies, tipping them into widespread use as people begin to share the latest and popular ‘must-have’ new secret. The other trends reviewed tend to fall into three broad categories. First is the ongoing assimilation of technologies or tech applications already in the market. 


The two trends discussed are mobile apps and digital ads that are designed specifically for cell-phones or are, at least, mobile-ready.

Secondly, two trends relate to the ongoing or increasing primacy of digital marketing techniques. These are content and influencer marketing, which really are digital extensions of bread-butter Madison Avenue activities.

Lastly, are two trends that will keep web-sites relevant trough facelifts of search engine optimization (SEO) as the base for e-commerce into the medium-term.
digital marketing & tech transfer https://lnkd.in/bTaY6B3 // https://lnkd.in/dSB7_mn porqué digital márketing
Discusión del e-comercio social. Cada uno de cuatro temas de este último grupo de tendencias, presentado inmediatamente por arriba, involucran la emergencia del comercio electrónico mediante redes sociales (es decir, e-comercio social). Dos de ellos son dimensiones intrínsecas: personalizar diariamente el mensaje de marca para el usuario y moldear cotidianamente las noticias para reforzar la marca.
View of Social Commerce. The two remaining trends not mentioned above relate directly to social commerce while content and influencer marketing will certainly play a role in the marriage between digital transacting and digital preferences. The two direct impacts will come from daily personalization of the brand to the user and the brand leveraging news developments instantly to its advantage.
En este sentido, desde la vista del embudo de ventas y compras, se trata de la media parte en la que se enfrenta a los ‘3Cs’: es decir, la captación inicial, el compromiso continuo y la conversión eventual del cliente futuro. Como hemos han visto antes, los medios sociales son cada vez más primordiales en esta fase del viaje del consumidor hasta la compra.
Hearkening back to the sales funnel, the accelerated tempo of marketing wrought by social commerce will condense that large middle sector of the process of capturing attention; engaging the prospect; and, converting him or her to a customer. As we have seen before, social networks have a leg up on traditional site-based, search engine driven e-commerce.
Facebook’s killer advantage https://lnkd.in/bWpQwmu // lnkd.in/bCZC2DB  GOOGLE’s lumbering response to date
Los otros dos temas, como influencias, son menos directos pero pertenecen al proceso general de compras en línea (es decir, el e-comercio). El surgimiento de los ‘influenciadores’ (es decir, la renovación del apoyo anterior de famosos para productos con las nuevas tecnologías de comunicaciones) pueden se vuelven, entonces, en un punto de inflexión para la compra.
The indirect influences of content and influencer marketing (i.e., souped-up versions of the old arts of copy-writing and celeb endorsements) does not diminish their contributions.

They will likely collapse the midriff of the funnel into a "decision point of purchase". Opportune influencers could trigger those immediate purchases.
and here comes the wild-card https://lnkd.in/bR5txrZ otra disrupción emergente 
Si el comprador no tenga que salir de la página de la red social y pueda ejecutar su decisión, entonces y allí, la oportunidad para suprimir el impulso de comprar podría ser eliminada. Además, el reino continuo de contenidos en el márketing digital – especialmente en el márketing mediante contenidos – reforzará no solo la marca digital, sino la inclinación hacia una compra inmediata.
If a buyer does not have to leave a company’s Facebook page and can pull the purchase trigger immediately, the moments needed to think better of a purchase will no longer exist. This is where content marketing’s indirect influence becomes instrumental in fuelling a consumer’s inclination to buy, a new realm for King Content beyond its current realm of brand-based marketing.
















Implicaciones de aún otra disrupción del márketing digital (tomar un número, s.v.p.).

Aunque no se parezca mucho ese cambio de canal de compra por el consumidor más comprometido, será transformativo al costo probable del sitio web, y los negocios tradicionales de GOOGLE y BING. Esta amenaza es porqué GOOGLE está intentando saltar de las tecnologías actuales en favor de la inteligencia artificial y MicroSoft (BING) con la realidad aumentada; es decir: para reclamar el liderazgo decisivo de la experiencia individual en línea.
Implication of yet another disruption (¡oy vey!). Although it might appear that a new transaction channel would be marginal as an incidental extension of e-commerce, the impact will be far more transformative than a momentary app-flap in that it could emerge as a death-knell for AdWords and other search engine adverts. This looming threat of social media, long recognized by minds better equipped than mine but now pumping up the thermostat, explains why GOOGLE and MicroSoft (BING) are pulling all-nighters to develop artificial intelligence (GOOGLE) and virtual or augmented reality (BING).
current state of social marketing https://lnkd.in/eXqu2wN punto de partir para e-comercio social
Sin embargo, esto será difícil para realizar en el largo plazo, céteris páribus, frente a la acumulación de datos más personalizados de preferencias que los consumidores dejan en las redes sociales habitualmente.

Con la llegada del e-comercio social, el embudo tradicional será mucho más consolidado, casi en una sola fase dinámica – con tan poco de tiempo consumido entre la captación inicial y la compra eventual – para hacer imposible una nueva interrupción del ciclo. 

A menos que GOOGLE pueda convertirse en un popular medio social, más allá una herramienta para una marca localizada, tal disrupción será una amenaza para el gigante informático.
Yet such a leap-frogging of generations of technologies in cyber-space, mainly to head off the social media at the pass to prosperity, will be difficult to achieve for desired results. Why? Because search engines and web-sites gather information on people’s on-line behaviors while those same users continually leave actionable data on personal preferences littered across the social networks. 

With social commerce in place, the social medium will become the ‘buy’ message condensing the funnel from a process to a dynamically intense and singularity. Unless GOOGLE+ can migrate beyond a localized branding tool and emerge as a genuine social medium, this development poses a longer-term hazard for the eroding monopoly.
Pero, he aprendido dos cosas en mis tres fracasos: nunca decir “nunca” y lo imposible en sí mismo ser imposible. La estrategia de GOOGLE y MicroSoft podría desplegarse con éxito. ¿Cómo? Como una puerta de desviación dentro y al lado del embudo, hacia la realidad aumentada o la inteligencia artificial, para captar a los consumidores en sus viajes.
Nonetheless, I have learned two basic lessons from existential adversity: never say ‘never’; and, deem only ‘the impossible’ as impossible. If GOOGLE and MicroSoft scoop the rest of GAFA (STAB) in artificial intelligence and virtual reality and burrow an off-ramp into the condensed midriff of the funnel, its new technologies may woo away the instant buyers.
old game with new trumps https://lnkd.in/e4Rcqgd  // https://lnkd.in/bHBQhgP disrupciones dentro disrupciones
El clave aquí sería la habilidad para sostener el compromiso de los internautas con la información neutra pero detallada de los productos dentro de los sitios web u otras tecnologías de vanguardia (que yo no sepa todavía). Una idea aquí podría ser el compartimiento de datos sobre preferencias (similares a aquellos recogidos por FaceBook cada día).

Tal información sería embebida en la retro-alimentación (por medio de encuestas) brindada por los usuarios después de haberse aprovechado de las nuevas tecnologías – o, por ahora, aquellas de la inteligencia artificial y la realidad virtual.
How could the dinosaurs become so limber? Through customer feed-back provided by surveys. Make it a requirement to give feedback before and after the use of these technologies. Two short surveys, with delicately worded questions, could start to generate preference-based data in two key aspects: expectations going in and pleasant surprises or disappointments coming out. These data, captured by surveys of early and, later, more sophisticated users of the cutting edge technologies, arguably could be integrated into the more neutral product information on web-sites or in search engine results to redefine user experience.
all about ecosystems https://lnkd.in/egXtUwj  todo es sólo el márketing
Para concluir, tengo una grande predicción: esperar una asociación mundial entre Amazon, TenCent (una red social de China), así como ya sea BAIDU (el motor de búsquedas surgiendo en y afuera de China) o BING.
In conclusion of these divergent thoughts suggesting a fuzzy future, I have but one big prediction: Amazon partners with a Chinese social network (TenCent) and a large Chinese or secondary U.S. social engine (BAIDU or BING).
Une GAFFE or la GAFA? Dites-moi ton jugement…
Social commerce: El futuro del comercio en línea
Future of e-Commerce Lies with the Social Animals
Si se busca llegar de manera efectiva a los usuarios, mostrarles un botón de “compra” en donde quiera que estén navegando incluyendo las redes sociales, será la siguiente herramienta del marketing digital.
For those who want to reach and engage users effectively, the next BIG THING in social marketing will be leading users to a ‘buy’ (action) button through a desired route on-site.
WEB ADDICTOS: INTER-NET; Escalante, Paola; el 09 de diciembre de 2015
El comercio contextual permite a los consumidores adquirir un producto o servicio en el momento en que lo necesitan.

Esto significa brindarles opciones de compra que sean pertinentes para su ubicación, actividades e intereses, lo cual puede lograrse a través de las redes sociales.
Commerce-in-context allows people to purchase something on-line or via a smart-phone on the spur of the moment with a multiplicity of options targeted to their needs, their circumstances and their location (i.e., their context). Social media rules; time to fuse e-commerce with the zing of Facebook et al.


Tan sólo para fines de este año, se espera que los ingresos por Social commerce (o comercio a través de redes sociales) alcancen los 30 mil millones de dólares a nivel mundial, según datos de Statista.

En México, el mercado ya está listo para esta tendencia: 85% de los internautas declara que su principal actividad en línea es acceder a redes sociales, de acuerdo con la Asociación Mexicana de Internet (AMIPCI).
By year’s end, global social commerce volume is expected to approach €30 billion, according to many data released by Statista. This reality is especially apparent in México where 85% of the netizens there access the inter-net primarily to romp around social media, as per AMIPCI.  e-Commerce jocks are striving to seal that breach in social marketing between engagement and closing the sale.
Las plataformas de comercio a través de redes sociales permitirán a las empresas aprovechar los datos acerca de los gustos e intereses de las personas para una mejor comunicación con ellas, e ir un paso más allá al hacer del proceso de compra una experiencia más fácil y sin interrupciones.

Esto es una gran ventaja para consumidores, vendedores y medios sociales.
As commercial platforms via social media close that funnel leak, sellers will be able to leverage the far more actionable information on personal preferences that such media confer vis à vis GOOGLE. Thus social networks will deliver on convenience and customization. This commerce-in-context is especially friendly to smart-phones as purveyors of ease and community.


En lugar de sólo ver anuncios relevantes al navegar en un muro o timeline, se podrán realizar compras directamente, incluso desde un smartphone o tablet. Por ejemplo, en vez de sólo “darle pin” a un artículo en Pinterest, pronto éste podría ser solicitado con unos cuantos clics, sin salir de dicho sitio.
This marriage of device and networks allows for a compression of the sales funnel, so consumers can have the advantage of researching, engaging, pricing and buying in ten or fifteen minutes. The savvy buyer can dart from a network to site to network to execute his or her decision.


Finalmente, aunque no es un concepto nuevo, el Social commerce aún se encuentra en una etapa temprana de adopción. En los próximos meses, tendremos más claridad en torno a la forma como las empresas de todos los tamaños pueden participar en dicho mercado emergente. Éste es un momento muy emocionante en el mundo del eCommerce y esperamos ser parte de lo que está por venir.
This world-view of social commerce is already here, pending the catch-up of netizens. As the opportunity shines more clearly on consumers in the months ahead, companies of any size will be able to cash in on this infinitely scalable platform, in big sizes or small. Too bad for GOOGLE. The inventor of micro-moments did its chief rivals a service.
Por: Paola Escalante, Gerente de Marketing de PayPal México

10 tendencias de marketing para 2016
Ten Marketing Trends Coming in 2016
MUNDO EJECUTIVO NEGOCIOS; Méza, Hector M.; el 09 de diciembre 2015
Qué tan práctico y eficaz es para los profesionales del marketing estar atentos a las nuevas tendencias en esta materia, pero sobre todo, implementarlas para mejorar el posicionamiento de marca y elevar las tan ansiadas ventas que exige el negocio?...La coincidencia de puntos de vista…[es]… determinante: [será] vital estar atento a las nuevas tendencias para saber qué innovaciones están tomando fuerza y cómo podemos capitalizarlas en favor de nuestras marcas. A continuación, comparto algunas de las tendencias que se prevé causarán gran impacto en las marcas y sus consumidores en 2016.
Marketing professionals who pull their weight have always to be attentive to the emerging trends that will transform their corner of the world – and of cyberspace – to position their brands advantageously. Various points of view seem to converge on this rule-of-thumb: get your head out of the sand; figure out what the Hell is really going on; and, devise the path forward to disrupt, deliver and derive the riches so often tucked inside of change. Below are ten trends identified by me (el Sr. Hector Méza) that will exert lasting and telling influence in the year ahead.

1. Las marcas llamarán a los consumidores por su nombre
l. Brands will be on a first-name basis with consumers
Sin importar qué canales, herramientas o tácticas utilicen las marcas en su estrategia de marketing, será vital que en 2016 se dirijan a sus consumidores de una manera personalizada, atendiendo sus gustos, preferencias y necesidades. 

La personalización será la base para “atrapar” al consumidor, cautivarlo, lograr su interacción con la marca y convertirlo en cliente. Es por ello que la información y los datos del cliente, y su correcta explotación con tecnologías como Big Data, se convertirán en un activo de gran valor para las empresas.
Through whatever medium or channel of communications, brands will have to communicate with consumers directly and personally in 2016. 

By focussing on the buyer’s needs and preferences, brands can accelerate the time-in-funnel by hooking users, cultivating them (and picking up personal data) as well as collaborate with them (to buttress the brand) in terms of the final purchase. Thus BIG DATA will prove their value definitively to brands and consumers alike.


2. Marcas móviles para consumidores móviles
ll. As buyers go mobile, so brands must go mobile
Cifras de la Asociación Mexicana de Internet (AMIPCI) señalan que 82% de los internautas dan “mucha“ importancia a sus smartphones; por lo que los consideran casi inseparables. Para los evangelistas tecnológicos, 2015 fue el año de la movilidad, las personas compraron más dispositivos móviles —sobre todo smartphones— y cada vez pasan mayor cantidad de tiempo y realizan más actividades desde estas plataformas. ¿Qué quiere decir esto para tu marca? Significa que hay que optimizar todos sus contenidos digitales a la movilidad…Hoy el consumidor ya no quiere permanecer estático y espera que sus marcas favoritas le sigan el ritmo.
AMIPCI notes that more than four in five Mexican netizens value their ‘intelliphones’ as ‘must-haves’. Techies and appsters – yes, even data dinks – viewed 2015 as the threshold year when consumers started trusting their mobile devices enough to initiate purchases with them. More importantly, mobile devices became front-&-center in the consumer’s life on-line. So, what message do you want your brand to brandish? Optimizing content across all channels – social and on-line – will require tactical adeptness to adapt the overall brand message to the consumer’s continuing context.


3. Los acontecimientos tendrán que ser aprovechados en el tiempo preciso
lll. Brands will have to leverage daily developments artfully
El marketing en tiempo real es una tendencia que muchas marcas están adoptando y cuyos resultados han sido favorables. Esta estrategia no sólo hace posible las interacciones marca-audiencia objetivo en tiempo real, sino que, bien planeada e implementada, puede conducir a obtener mayor visibilidad.
Real-time marketing is the default-choice of many brands now. But the same old content won’t wash with the brand community (sic). Newness and noticeability are the bit-coin currency of the realm. That requires sensitive and timely responses to events to signal a willingness to engage any time.


4. El rey seguirá en su trono… y gobernará dirigiéndose personalmente a quienes lo rodean
lV. The Once and Future King of Content Doth Rock and Rule
Así es, hablamos del marketing de contenidos, una herramienta que definitivamente fortalecerá su presencia en 2016. 

Ya hemos visto diversos casos de éxito que nos demuestran el impacto de los contenidos en favor de la marca; sin embargo, ahora hay que centrar los esfuerzos en crear contenidos de mayor calidad, más personalizados, con historias que conviertan a cada consumidor en el protagonista y generador de contenidos, y que logren entretenerlo, inspirarlo, educarlo, activarlo y comprometerlo.
Content marketing will continue to exert its dominance in 2016. Examples, good and bad, abound of the over-arching impact content marketing has on brands. The trick is to generate creatively engaging but highly personal content to change the consumer into a collaborator of his or own story-brand to educate, captivate and convert him or her into a paying relationship. The CMI has revealed that marketers buy into content marketing now and have learned to develop actionable content.












5. Hacia la evolución del marketing de influencia
V. Influencers Come of Age as Endorsements Pack a Punch
En 2015, los negocios y las marcas comenzaron a darse cuenta que los aparatosos mensajes de marketing no ayudan a vender; pero sí los mensajes sencillos y concretos emitidos por personas reales. Es por ello que los influenciadores digitales están tomando fuerza como promotores de marca, ya que sus menciones y recomendaciones tienen gran impacto debido a la confianza y credibilidad de la que gozan por parte de sus seguidores. De acuerdo con Simply Measured, las publicaciones en medios sociales en las que un tercero hace mención de la marca, incrementan en 56% las posibilidades de generar engagement.
The days of canned messaging petered out a while ago with the realization that the ‘who’ of the messenger is many times more important than the ‘what’ of the content. Influencers now endorse brands as surrogate evangelists, creating a predisposition among users toward trying and buying the chosen product. Branding through social media via influencers increases engagement by some 56%. Brands must focus on selecting the right messengers in terms of reach, resonance and relevance. If the netizen shoots the messenger, the brand is the hapless sucker taking the bullet in its belly.


6. La experiencia de los consumidores se transformará con la realidad virtual y aumentada
Vl. Wall Street, step side: VAR no longer means ‘value at risk’ but virtual and augmented reality
Aún incipientes en 2015, las tecnologías de realidad virtual tomarán mayor fuerza en 2016, pues las compañías cada vez más están abriendo su visión a nuevos canales y herramientas de marketing con las que las grandes marcas ya están “atrapando” a sus consumidores mediante una experiencia de marca totalmente interactiva e inigualable. Después de vivir una experiencia de marca de esta clase, te aseguro que tu consumidor no volverá a ser el mismo.
Still rudimentary this year, the new technologies coming to the market of virtual and augmented reality present tools to snare those unsuspecting netizens with total brand emersion.

These tools will exert the most influence in updated strategies through traditional and, especially, social media. No consumer will look at a brand the same way after such brand emersion.


7. Las marcas tendrán que estar “hasta en la sopa”
Vll. Search Engine Optimization Not Yet Left in the Lurch
Nada como esta frase popular para señalar que la mejor manera de dar visibilidad a los contenidos de tu marca y generar tráfico web, será optimizando tu posicionamiento SEO. Contar con una estrategia SEO efectiva será algo esencial en 2016; de nada servirá crear los mejores contenidos si no hacemos que nuestra audiencia objetivo los vea al encontrarse con ellos por distintas vías en el mundo online.
Web-site optimization is not dead, by any means, since the web-page is the base whence communications still flow. The site will still account for a significant percentage of on-line sales. Pragmatically, why bother generating content if it goes nowhere? The nuts and bolts of meta-tags; links to and from the site; as well as, clever and accessible key-words still count.
8. La cara de tu marca, el sitio web, tendrá que transformarse
Vlll. Beyond SEO: Web-sites as the Brand’s Smiley
No importa el tamaño de tu marca o negocio, esto es un hecho innegable. Los consumidores exigen mejores experiencias cada vez que se acercan a tu marca, y el sitio web es, sin duda, la cara más visible y tangible de las marcas. Considera tanto el aspecto visual como la información; tú conoces mejor a tus consumidores así que experimenta con diversas opciones hasta crear el sitio ideal que merece tu marca y consumidor.
Big or small, your company and its brand will rise or fall on its public face, as expressed by the web-site. That means thinking beyond the words of content and focussing on the visuals required by this age of the magical mystery tour. So, be prepared to experiment, tinkering with the site until you get it right (preferably with a pro). Moz believes that sweet dreams are 30% more important than wise words.


9. El boom de las apps está cerca
lX. Here come or go the appsters
Recientemente, Google dio a conocer una herramienta para indexar el contenido de las aplicaciones a través de una API. 
¿Qué hará posible esto? 
Ahora, los enlaces profundos a una app aparecerán en los resultados de búsqueda de Google en Android, de manera que los usuarios accederán a una experiencia para móviles nativa de forma sencilla y rápida. Según datos de comScore, 54% del tiempo digital de los usuarios móviles lo destinan para interactuar con apps.
GOOGLE has unveiled an application program interface (a door into coding) so users can index or prioritize their apps. Now brands will be able to position the catchy images, etc. on mobile as a doorway into the deeper content by which to engage and sell.

This will be crucial in 2016 as comScore argues that over half of the time people spend on mobile devices is anchored in apps.


10. Internet de las Cosas para cautivar al consumidor
X. Using the IoT to Lasso the Consumer in 2016
Aunque con una adopción no tan rápida como la movilidad, los wearables también están ganando espacios en la vida de los consumidores, por lo que en 2016 no debemos perderlos de vista, pues esta tendencia tecnológica emergente podría sorprendernos en materia de marketing.
Although wearables are not catching on quite as quickly as mobile devices did, brands still have to make sure that there adverts and content suit Dick Tracey as much as they do sweet Susie Cell-phone or limping Larry Laptop.


….como toda estrategia de marketing que busca generar engagement, algunos de estos contenidos serán interactivos para brindar una mejor experiencia de marca.

Según Nielsen, el 57% de los consumidores mexicanos considera que la conexión a internet mediante dispositivos wireless, será tan revolucionaria como la de los smartphones.
In wi-fi wired public squares or other free fire zones, brands will be able to construct concurrent billboards that provide dynamic engagement in the fixed confines of human moments and movements. To foster engagement, much of that laser-focussed content will be interactive. Many consumers believe this interaction will be a bigger deal than were smart-phones.

Los consumidores desean que las empresas respondan desde las redes sociales
Consumers Demand Brand & Company Responsiveness through the Social Media
Según investigación ‘El Consumidor Social’, las redes sociales son la primera vía de contacto con las empresas para uno de cada cinco usuarios
According to “The Social Consumer”, social networks are now the primary point of contact between companies and 20% of their customers.
MERCA2.0: ESPAÑA / INVESTIGACIÓN de MERCADOS / REDES SOCIALES
Murgich, Valeria; el 07 de diciembre de 2015
España.- Con la aparición de las redes sociales, el equilibrio de poder entre las empresas y el consumidor ha variado a favor de este último, pues las posibilidades de influir y ser escuchado se han multiplicado. Un planteamiento desde el que se ha llevado a cabo el quinto reporte de El Consumidor Social. Madurez del Social Customer Service en el Mercado Español 2015. Este estudio, llevado a cabo por Altitude Software conjuntamente con la Asociación Española de Expertos en Relación con el Cliente -AEERC-, ha estado motivado, como señal [de márketing basado en las necesidades].
With the ‘Advent’ of social networks, the supply-&-demand balance of power has shifted in favor of the latter (sic). The opportunities for both the seller and buyer to be heard have multiplied. So say the results released by the ‘Social Consumer’ in its report, “Atención al Cliente in the Spanish Market – 2015” with Altitude Software. According to Rachel Serradilla, V.P. of Altitude for Southern Europe, “Social networks have arrived like a tidal wave and companies must base their marketing on identified needs in the market.


“El estudio de El Consumidor Social ha puesto de manifiesto que las redes sociales ya son la primera opción para contactar con las empresas para un 20% de las personas. Sin embargo, sólo el 13% de los encuestados considera que la atención al cliente recibida a través de estos canales es la más satisfactoria…El 34% de…usuarios que contactaron con la marca a través de esta vía repetiría la opción y un 72% la recomendaría a amigos y familiares.”
“This study of the social consumer indicates that the social media already represent the primary point of contact for one in five people. Only 13% of those surveyed find the social branding experience to be equally satisfactory. Social media are now considered the new normal: over a third of the users touch base with their preferred brands and do so repeatedly; they pass along their experience to others.”
….Antonio Tena, profesor de marketing digital y digital business en la Universidad Pontificia de Comillas ICAI-ICADE agregaba que “el cliente 3.0 tiene unas características propias que hacen que se incline a buscar nuevas experiencias y vías de contacto. Se trata de un usuario activo, con un nuevo proceso de toma de decisión que busca una personalización en tiempo real y un nuevo modelo de comunicación….”
Anthony Tena, a Marketing professor in Spain, adds, “the third generation of digital consumers has unique desires and characteristics to contact their brands, in a manner that the more active users can fashion the product they buy by collaborating in real-time with the seller via social networks. This desire drives new forms and channels of inter-active communication.”


Carla Taboada Díez, Directora SI24 en Mapfre, “La estrategia de atención tiene que hacerse en todos los canales por igual y las redes sociales tiene que integrarse como uno más”. Los consumidores deben sentir que hay alguien detrás de las diferentes pantallas, que está allí para atenderles. Las principales conclusiones de esta investigación [dicen que] “….el cliente cada vez es más participativo y quiere ser escuchado sin importar el canal que utiliza.”
Marketing executives in consumer durables and fintech agree, “Customer experience is more critical all the time, requiring a beneficial experience through any channel.” Another key conclusion of this study is the necessity for prompt and adequate responses. The moral of this story? A happy funnel is full funnel. That is: customer service is número-uno and requires equal agility at each touch-point.
































































































































































































































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[1] mecánicas y productos de márketing digital;
[2] futuro de Tijuana como un centro tecnológico;
[3] transferencia de tecnología por emprendedores; así como
[4] comercialización de nuevos productos.
Los mejores debates serán aplicadas por el autor.
¡Vamos Tijuana!